Meer aandacht voor jongeren op wachtlijst

29 april 2012

Meer aandacht voor jongeren op wachtlijst

Alle fractie in Provinciale Staten hebben een motie van de SP gesteund waarin de gedeputeerde wordt opgeroepen meer aandacht te besteden aan jongeren die wachten op de juiste plek in de jeugdzorg. De gedeputeerde zegde toe dat zij zich samen met andere provincies en gemeenten in wil zetten voor deze jongeren.

De rekenkamers van alle provincies hebben onlangs de wachtlijsten in de jeugdzorg onderzocht. De vier rekenkamers hadden kritiek op de manier waarop de provincies in hun rapporten aan de minister met de informatie over de wachtlijsten omgingen. Zij vonden dat er te weinig bekend was over hoe het gaat met de jongeren die op de wachtlijsten staan. Als er geen acute crisis is moeten zij soms heel lang wachten en krijgen zij in die tijd een ander soort hulp dan waar zij recht op hebben als overbrugging. Niet in alle gevallen is dat voldoende.

Woordvoerder Agnes Lewe: “De discussie over de wachtende jongeren dreigde in de kranten even uitsluitend te gaan over de wijze van rapporteren. Het IPO, de vereniging van provincies, wilde zich de kritiek van de rekenkamers niet aantrekken. Gelukkig hebben wij ons in Gelderland alleen bezig gehouden met waar het wekelijk om gaat: dat jongeren te lang moeten wachten op passende zorg.”

Reactie SP Gelderland op Rekenkamer-rapport over wachtlijsten in de Jeugdzorg
Staten stellen commissie monitoring jeugdzorg in