Dit najaar voorstel over dubbel spoor Achterhoek

1 mei 2012

Dit najaar voorstel over dubbel spoor Achterhoek

Gedeputeerde Bieze (verkeer) komt dit najaar met een voorstel voor het opknappen van de spoorlijn Arnhem-Winterswijk. In het voorstel wordt er ook gekeken naar versnellen en verdubbelen van het spoor tussen Zevenaar en Doetinchem. De gedeputeerde deed deze toezegging nadat de SP een debat had aangevraagd over de vage plannen van het provinciebestuur met deze spoorlijn tot nu toe.

Provinciale staten drongen op initiatief van de SP in november 2010 en april 2011 aan op de aanpak van de problemen op de spoorlijn Arnhem-Winterswijk. Als gevolg daarvan startte de provincie een reeks onderzoeken en stelde gedeputeerde Bieze (VVD, verkeer) voor om vooral aan de slag te gaan met verbeteringen op de korte termijn en te proberen om bijvoorbeeld spoorknoopunt Velperbroek aan te pakken. Maar het (gedeeltelijke) dubbelspoor bleek na een jaar nog steeds niet onderzocht. Dat tot grote verrassing van de SP, veel andere statenfracties en de Achterhoek.

De SP kaartte dit afgelopen woensdag tijdens een debat in provinciale staten aan en wilde dat de provincie alsnog onderzoek gaat doen naar de verbetering en verdubbeling van het spoor en dan met name het stuk spoor tussen Zevenaar en Doetinchem.

Tijdens het debat stelde gedeputeerde Bieze dat er veel onderzoeken naar de spoorlijn lopen en dat de verdubbeling van een deel van het spoor niet is uitgesloten, maar dat de provincie ook afhankelijk is van spoorbeheerder Prorail. In een motie eisten SP en GroenLinks alsnog onderzoek naar (gedeeltelijk) dubbelspoor. In het debat bleek dat de gedeputeerde dit verzoek kon overnemen maar dat ze daarbij wel aansluit bij lopende onderzoeken van Pro Rail. Zij wil geen dubbel onderzoek en daar kan de SP prima mee leven.

Er komt dit najaar een concreet voorstel voor de verbetering en verdubbeling van het spoor, inclusief een budget en tijdstippen waarop er actie wordt ondernomen.Woordvoerder Alex Mink is blij met deze toezegging:”Het afgelopen jaar is dubbelspoor niet onderzocht en even leek het erop dat dit ook niet zou gaan gebeuren. Door dit debat en de druk uit de Achterhoek is nu duidelijk dat het wel onderzocht wordt. Een beetje laat maar daarmee weten we straks eindelijk wat het kost en vooral ook wat het oplevert. Dat is de winst van dit debat!”

VIDEO: Uitspraken van Gelderse lijsttrekkers over spoor in de Achterhoek tijdens het Lijsttrekkersdebat van vorig jaar: