Gedeputeerde: "tariefsverhoging Arriva-treinen geen gelopen race"

16 november 2012

Gedeputeerde: "tariefsverhoging Arriva-treinen geen gelopen race"

Gelders verkeersgedeputeerde Bieze is geschrokken van het voorstel van Arriva om de treintarieven met 8% te verhogen. Daarnaast wil zij zich inzetten om de stijging van bus- en treintarieven landelijk binnen de perken te houden. Dit antwoordde zij op mondelinge vragen van SP-statenlid Alex Mink tijdens de statenvergadering van 7 november.

Landelijk is afgesproken dat de bustarieven met 3,83% gaan stijgen. Arriva diende daarnaast een voorstel bij het ROCOV, het wettelijk verplichte adviesorgaan namens OV-reizigers, om de treintarieven met 8% te laten stijgen. Daardoor stijgen de prijzen van bus en trein sneller dan de kosten voor het dagelijkse levensonderhoud. De SP vindt zulke stijgingen excessief en wilde daarom van het dagelijks provinciebestuur weten wat zij ging doen om deze prijsstijgingen te stoppen.

Op 15 november komt ROCOV met een advies over het voorstel van Arriva. Zij hebben in de media al laten weten dat dit voorstel wordt afgekeurd. De provincie is momenteel nog in overleg met Arriva over hun voorstel om de treintarieven te verhogen.

Een kleine stijging van de tarieven wordt door gedeputeerde Bieze niet uitgesloten. Dit is nodig omdat enkele maatregelen zoals de BTW-verhoging, loonsverhoging van het personeel en afschaffen van de belastingkorting op diesel de kosten voor vervoerders verhogen. Een voorstel om de treintarieven met 8% te verhogen gaat haar te ver. Landelijk zal het Gelderse provinciebestuur zich inzetten om de prijsverhogingen niet harder te laten stijgen dan de prijzen voor het dagelijks levensonderhoud. Dit is tot nu toe niet gelukt. In juni 2013 worden er nieuwe afspraken gemaakt tussen de vervoerbedrijven en de overheden over de stijging van bus- en treintarieven. Gelderland zal zich daarbij ook inzetten om te voorkomen dat blijvende reizigers gaan opdraaien voor de verliezen die ontstaan doordat er een groep reizigers bus en trein door de prijsverhogingen verlaat.

Alex MinkSP-statenlid Alex Mink is tevreden over de inzet van het provinciebestuur: “alles wordt duurder en door enkele maatregelen van de regering worden de kosten voor vervoersbedrijven hoger. Maar dan moeten de tarieven niet opeens zo omhoog gaan dat een groep reizigers de trein en bus wordt uitgejaagd en de resterende reizigers daarvoor de rekening moeten opvangen. Openbaar vervoertarieven mogen dus bij voorkeur niet harder stijgen dan de kosten voor dagelijks levensonderhoud”.