Gelderse SP stelt kritische vragen over cultuursubsidies

20 februari 2013

Gelderse SP stelt kritische vragen over cultuursubsidies

SP statenlid Peter de Vos heeft een aantal schriftelijke vragen gesteld over de gang van zaken rond het verstrekken van cultuursubsidies door de provincie Gelderland. Dit naar aanleiding van signalen van betreffende instellingen dat dit proces niet zorgvuldig verloopt. De SP-fractie wil de onderste steen boven hebben.

De Cultuursector heeft het op dit moment bijzonder zwaar. Niet alleen het Rijk maar ook de gemeenten en de provincie Gelderland bezuinigen op Cultuur. De communicatie rond de uitvoering van de provinciale bezuinigingen roept veel vragen op. De SP fractie ontving een golf paniekbrieven van culturele instellingen en vraagt zich af of de manier waarop het college van Gedeputeerde Staten sturing geeft de juiste is. Om een herhaling van deze problemen te voorkomen, heeft woordvoerder Cultuur en Cultuurhistorie, Peter de Vos een aantal schriftelijke vragen ingediend.

De vragen gaan niet over de omvang van het budget en de bezuinigen an sich maar over hoe zorgvuldig het proces van de verdeling van subsidiegelden plaats vindt. Statenlid Peter de Vos: “Er bereikten ons zoveel signalen van betrokken instellingen dat er niet netjes met hun is omgegaan, dat we het beeld kregen dat er structureel wat misgaat. Door de schriftelijke vragen hopen we hierover meer duidelijkheid te krijgen. Want zelfs als je bezuinigt als provincie – wat niet onze keuze is - moet je dat wel zorgvuldig doen. Je moet fatsoenlijk omgaan met alle betrokken partijen.”

Voorbeelden

In juni 2012 werd de nota Cultuur en Erfgoed 2013-2016 (PS 2012-457) vastgesteld zonder dat het duidelijk was welke gevolgen dat had voor de Cultuur in Gelderland. Vooraf was er al een groot gedeelte van het Cultuurbudget uitgegeven aan de verzelfstandiging van het Gelders Orkest. Door de ondersteuningsinstellingen zoals het KCG en Edu-Art werd geklaagd over de manier waarop de provincie contact met hun onderhield. Paul Vogelezang namens EDU-ART, KCG en Gelders Erfgoed: "De voorgestelde bezuiniging kwam in zijn omvang als een donderslag bij heldere hemel. Dit soort ingrepen vraagt om weloverwogen maatregelen. Daar is de denkkracht van de provincie én onze instellingen voor nodig."

In december 2012 is het Programma Cultuur en Erfgoed opnieuw behandeld. Ook nu werd duidelijk dat er door "de provincie" nog steeds niet goed gecommuniceerd werd met de Gelderse cultuurinstellingen. Bo van de Graaf uit Nijmegen namens ‘I Compani Jazz & Filmmusic ensemble’: "Het is erg vermoeiend om steeds weer met een nieuwe regeling en nieuwe voorwaarden geconfronteerd te worden. Het lijkt op een doolhof waarin je steeds in een gang gelokt wordt waarin je nog meer verdwaalt en ten einde raad maar afhaakt."
Het blijft niet bij slecht communiceren. Er wordt ook slordig omgegaan met de verwerking van de toegezegde subsidies. Een voorbeeld is de toegezegde subsidie aan de Bibliotheek Arnhem waarvoor achteraf financiële dekking moest worden gezocht. Dagblad De Gelderlander schreef hierover op 23 januari 2013: "De Arnhemse bibliotheek krijgt een bedrag van 337.000 euro van de provincie Gelderland. Daarmee moet voorkomen worden dat de bibliotheek halverwege dit jaar in acute liquiditeitsproblemen komt. Het geld was al eerder toegezegd, maar door een interne fout bij de provincie was het niet in de begroting terechtgekomen. Daarover sloeg de directie van de bibliotheek eerder dit jaar alarm."
Daarnaast werd een begrotingspost van bijna een half miljoen ten onrechte onder het kopje ‘Cultuur’ opgenomen. Er was een SP-amendement nodig om dat bedrag terug te geven aan de Cultuur in Gelderland. Peter de Vos (SP Statenlid): "Het was natuurlijk mooi dat we op de valreep nog een fout van een half miljoen ongedaan konden maken. Maar dit soort fouten mag je als provincie niet maken."

Klik hier voor de vragen van de SP