Jongeren Alverna dupe van marktwerking zorg

29 april 2013

Jongeren Alverna dupe van marktwerking zorg

Het geval van de jongeren in Alverna die aan hun lot zijn overgelaten door hun failliete zorgorganisatie legt volgens de Gelderse SP duidelijk een probleem in de (jeugd)zorg bloot: De marktwerking in de zorg is zo ver doorgevoerd, dat bij een faillissement van zo’n “marktpartij” als Sterk!Zorg geen vangnet bestaat voor cliënten die zorg nodig hebben. De Gelderse SP-Statenfractie heeft 15 april schriftelijke vragen gesteld aan het college van gedeputeerde staten over de jongeren die twee weken zonder begeleiding hebben gezeten.

De provincie heeft de vragen van de SP snel beantwoord. Uit de antwoorden blijkt dat de jongeren in Alverna ouder dan 18 zijn en daarom niet onder de verantwoordelijkheid van de provinciale jeugdzorg vallen. De provincie stelt dat ze geen subsidierelatie heeft of had met de instelling Sterk!zorg. Deze organisatie richt zich op de doelgroepen (jong)volwassen (18+) met een verstandelijke beperking of psychiatrische problematiek en wordt gefinancierd vanuit de AWBZ. Bureau jeugdzorg Gelderland heeft bij navraag aangegeven dat geen jongeren op grond van een jeugdzorgindicatie bij Sterk!Zorg worden geplaatst.

SP Statenlid Agnes Lewe: “Gelukkig is er inmiddels een oplossing gevonden voor de jongeren. Een andere zorginstelling heeft de zorg voor hen overgenomen. Dit voorval legt wel weer duidelijk een probleem in de zorg bloot: De marktwerking in de zorg is zo ver doorgevoerd, dat bij een faillissement van zo’n “marktpartij” als Sterk!Zorg geen vangnet bestaat voor de jongeren die aan haar zorg zijn toevertrouwd. Dat geld voor zowel de jeugdzorg als AWBZ-zorg.”

Omdat hier sprake is van een probleem dat de provincie overstijgt hebben Tweede Kamerleden Renske Leijten (SP) en Mona Keijzer (CDA) op 18 en 19 april j.l. schriftelijke vragen gesteld aan de staatsecretaris over de situatie in Alverna. Deze vragen kunt u hier nalezen.

SP: Provincie moet ingrijpen bij ontbreken zorg voor jongeren Alverna