Provincie gaat 200 miljoen investeren in Gelderland

24 mei 2017

Provincie gaat 200 miljoen investeren in Gelderland

Bij het opmaken van de tussenbalans (Midterm-review) van deze coalitieperiode hebben Provinciale Staten besloten 200 miljoen euro extra te investeren. 25 tot 30 miljoen daarvan zijn bestemd voor de aanleg van dubbelspoor op de spoorlijn van Arnhem naar Doetinchem. Hiermee besluit de provincie om flink zelf geld te gaan investeren in deze belangrijke spoorlijn. De SP is ook blij met extra investeringen in onder andere cultuur en sport voor jongeren, erfgoed, een landschapsfonds en lokale journalistiek. De SP pleitte in 2015 al voor het investeren van 200 miljoen in de samenleving.

SP-fractievoorzitter Peter de Vos: “Bij het aantreden van deze coalitie hebben we bij monde van onze toenmalige fractievoorzitter Eric van Kaathoven gezegd dat het coalitieakkoord een flink aantal goede plannen bevat. Tegelijkertijd hebben we gesteld dat een rijke provincie als Gelderland haar kapitaal moet investeren in de samenleving, zodat iedereen er van kan profiteren. Wij hebben toen een investeringsplan met een verlanglijst á 200 miljoen euro opgesteld. Het is mooi om te zien dat inmiddels een meerderheid van Provinciale Staten inmiddels vind dat er verstandig is om 200 miljoen te gaan investeren. En het is mooi dat het grootste deel van ons verlanglijstje wordt ingewilligd. Bijzonder blij zijn we met de concrete toezegging dubbelspoor Didam-Doetinchem.”

De investeringen die de provincie gaan doen moeten onder andere terechtkomen bij mobiliteit – zoals dubbelspoor voor de Achterhoek – , cultuur en sport voor jongeren, erfgoed, een landschapsfonds en de lokale journalistiek. Ook zijn er een aantal voorstellen die wat de SP betreft niet zo verstandig zijn. De Vos: “Wij zien weinig brood in de aanleg van een railterminal in Valburg. En het is nodig om een aantal provinciale wegen aan te pakken maar, wij vinden niet dat de provincie miljoenen moet steken in het aanpassen en aanleggen van rijkswegen zoals de A15. Dat is aan de rijksoverheid. Ook geeft de provincie volgens ons al jaren onvoldoende geld uit aan cultuur. Wat ons betreft had dit investeringsplan dit kunnen repareren.”

Peter de Vos is tevreden over de investeringsplannen maar waarschuwt wel: “Het is belangrijk snel in actie te komen. Het provinciebestuur moet de voorstellen nog concreet gaan uitwerken. Afgelopen jaren was de provincie erg goed in het maken van plannen, maar de uitwerking bleef vaag of werd overgelaten aan zogenaamde partners onder de noemer 'netwerksturing'. Deze werkwijze is volgens ons niet altijd even effectief geweest, en soms zelfs vertragend. Wat mij betreft nu tempo in de uitvoering. Volle kracht vooruit voor Gelderland!”