Emsland Zu! Nederlands protest bij gammele Duitse kerncentrale

28 mei 2018

Emsland Zu! Nederlands protest bij gammele Duitse kerncentrale

Foto: SP

De SP sluit zich aan bij het Duitse protest op 9 juni voor snelle sluiting van de kerncentrale Emsland, vlak bij de Nederlandse grens in Lingen, Duitsland. Samen met zusterpartij Die Linke en vele andere organisaties protesteert de SP op 9 juni bij de verouderde kerncentrale. De Duitse regering wil de centrale op zijn vroegst in 2022 sluiten. Dat is veel te laat. Afgelopen jaar waren er alleen al 140 meldingen van incidenten bij de centrale. Wanneer er echt iets misgaat heeft het risicogebied een straal van 100km. Dat beslaat de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel en een groot deel van Gelderland. De SP organiseert daarom op 9 juni bussen vanuit deze provincies naar Lingen.

Kerncentrale Emsland (Lingen II) ligt zo’n 20 kilometer van Coevorden af, in Duitsland. In 2022 zou de centrale moeten sluiten, maar de naburige splijtstoffabriek blijft nog onbepaalde tijd open. SP Statenlid Paul Kusters stelde in Provinciale Staten van Gelderland al vragen over de centrale: “De ervaring, met het sluiten van de andere centrales in Duitsland, leert dat de afbouw ook zeker nog 7 jaar in beslag zal nemen. Ondertussen heeft de centrale regelmatig last van storingen en kleine schades. Deze worden bijgehouden door de RWE en zijn op hun site te volgen. Volgens de RWE valt alles binnen de normen en vormen de storingen geen bedreiging. In Lingen wordt ook voortdurend nieuw kernafval geproduceerd, waaronder opgebrande hoogradioactieve splijtstofstaven. Een veilige oplossing voor dit afval is nog steeds ver te zoeken. Bovendien brengen de internationale uraniumtransporten van en naar de fabriek omwonenden langs de routes in gevaar. Een volstrekt ongewenste situatie dus.”

De SP sluit zich aan bij het protest, omdat ook grote delen van Nederland in de gevarenzone liggen. Kusters: “Als er echt iets met de centrale mis gaat, denk aan explosie met een wind die onze kant opblaast of verlies van koelwater, dan zijn niet alleen onze Duitse buren de pineut. In een zone met een straal van 100 km zullen er ingrijpende gevolgen zijn. Dit gebied omvat ook delen van de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Het afgelopen jaar werden er jodiumpillen verstrekt in het risicogebied. Er is dus een reële dreiging. En het roept vragen op: ‘Is de veiligheidsregio voldoende ingericht bij een nucleaire ramp? Weet de bevolking wat te doen? Is men op de hoogte van de technische en fysieke problemen van de kerncentrale?”

Kom in Actie

De SP knokt al langer voor het sluiten van de omstreden kerncentrales in Doel en Thiange in België. De partij voegt nu Emsland als derde aan dat lijstje toe. De SP roept iedereen op om te komen demonstreren op 9 juni. De demonstratie begint met een manifestatie om 13:00 uur bij de kerncentrale Emsland (Am Hilgenburg, 49811 Lingen, Duitsland). Aansluitend is er een protestmars van 2 kilometer naar de splijtstofstavenfabriek. Daar vindt om 15:30 uur een afsluitende manifestatie plaats.

De SP organiseert busvervoer vanuit Nederland naar Lingen. Meer informatie en aanmelden kan op onze website: https://gelderland.sp.nl/emsland.

Samen krijgen we die kerncentrale dicht: Emsland zu!