Peter de Vos kandidaat-lijsttrekker SP Gelderland

1 oktober 2018

Peter de Vos kandidaat-lijsttrekker SP Gelderland

SP-statenlid Peter de Vos is voorgedragen als kandidaat-lijsttrekker voor de SP bij de provinciale Statenverkiezingen van 20 maart 2019. Peter is al 7 jaar Statenlid en is nu drie jaar voorzitter van de SP-fractie in Gelderland. Op 1 december zullen de leden de gehele kandidatenlijst definitief vaststellen.

Peter de Vos was in het verleden op verschillende manieren actief voor de SP. Hij was onder andere jarenlang voorzitter van de SP afdeling Doetinchem. Als Statenlid heeft hij zich ingezet voor behoud van bibliotheken en voor meer geld naar amateur- en breedtesport. Peter voerde met succes samen met Achterhoekse SP-ers jarenlang actie voor dubbelspoor in de Achterhoek en hij is een enthousiast voorvechter van het behoud van streektalen in Gelderland.

Peter de Vos: “Ik zit in Provinciale Staten om de stem te zijn van al die mensen die ver af staan van de provinciale politiek maar er wel mee te maken hebben. Denk aan de buslijn die in je wijk wordt wegbezuinigd. Of de bibliotheek die is verdwenen uit je dorp. En als mensen al eens met een vraag of een verzoek daarover naar het provinciehuis komen wordt er te vaak met een boog omheen gelopen. Luisteren naar de mensen buiten het provinciehuis is onze taak als SP. En vaak trekken we samen op met Gelderlanders die zich inzetten voor hun wijk of dorp.”

Peter vindt ook dat het provinciebestuur een veel socialer gezicht moet krijgen: “Provinciale bestuurders moeten stoppen met die krampachtigheid over wat wel en niet een taak is van de provincie. Kijk wat je als overheid met een dikke bankrekening kan doen om de samenleving wat eerlijker en rechtvaardiger te maken. De provincie Gelderland zit op een spaarpot van ruimt 4 miljard. Met slechts een klein deel daarvan zou je kunnen investeren in sociale huurwoningen, beter openbaar vervoer of meer natuur.”

De top 10 van de concept-kandidatenlijst ziet er als volgt uit:

1. Peter de Vos, Gaanderen
  2. Carla Claassen, Bemmel
  3. Maurits Gemmink, Ulft
  4. Johan Janssen, Arnhem
  5. Mieke Hoezen, Nijmegen
  6. Esther Portegies, Appeltern
  7. Yurre Wieken, Nijmegen
  8. Sjoerd de Jong, Heumen
  9. Abdurrahman Cetintas, Arnhem
  10. Sunita Biharie, Apeldoorn

De kandidatenlijst wordt komende maand besproken in de Gelderse SP-afdelingen en op 1 december tijdens de regioconferentie definitief door de leden vastgesteld. Er heeft zich geen tegenkandidaat gemeld voor het lijsttrekkerschap.