Gelderse SP stelt vragen over aanpak ‘rammelbussen’ op de Veluwe

25 augustus 2023

Gelderse SP stelt vragen over aanpak ‘rammelbussen’ op de Veluwe

Foto: Lijn 45 / Wikimedia Commons

De Gelderse SP maakt zich zorgen over probleembussen op de Veluwe. Uit berichtgeving van Omroep Gelderland blijkt dat de problemen met deze bussen, waaronder een afwijking naar rechts, nog steeds niet zijn opgelost. De omroep spreekt van ‘rammelbussen’ waar chauffeurs klachten van krijgen. Wat de Gelderse SP betreft is de tijd van kinderziektes nu wel echt voorbij en moet het college ervoor zorgen dat de problemen op korte termijn opgelost worden. De fractie stelde daarom een aantal schriftelijke vragen.

Op de Veluwe rijdt vervoerder EBS met ‘probleembussen’ die zijn overgenomen van vervoerder Keolis. De bussen van het Chinese merk BYD rijden naast in een deel van Gelderland ook in Overijssel en Flevoland. Een groot deel van de bussen heeft problemen of problemen gehad met stoelen die niet in de goede positie staan en trekt naar rechts als rechtdoor gereden moet worden. Hierdoor ontstonden lichamelijke klachten (rug-, schouder- en armklachten) bij buschauffeurs. ‘Je zit steeds scheef op de stoel. Als ik drie uur gereden heb, loop ik daarna heel slecht’ zegt een chauffeur bij Omroep Gelderland.

Nog 13 jaar
De bussen moeten in de verleende concessie nog 13 jaar in dienst zijn en de problemen zijn al een tijd bekend. De aanbesteding was destijds gewonnen door Keolis maar vanwege gesjoemel kwam er een nieuwe aanbesteding gewonnen door EBS met verplichten overname van de bussen. EBS klaagt nu echter over onvoldoende gekeurde bussen. Omroep Gelderland bericht ook van trillingen in de bus, een bedieningspaneel van de verwarming dat niet goed werkt en mogelijk excessieve roest. Volgens Omroep Gelderland is het probleem met de naar rechts trekkende bussen nog niet opgelost en wordt er met BYD onderzocht of andere banden kunnen bijdragen aan de oplossing van dit probleem. Onduidelijk is of er met houtje-touwtje oplossingen voldoende kwaliteit geleverd kan worden voor de komende jaren of dat dat eigenlijk kan door nieuwe bussen aan te schaffen. Ondertussen zitten de buschauffeurs volgens de berichten van Omroep Gelderland met klachten veroorzakend slecht materieel.

Verantwoordelijkheid provincie
Het nieuwste bericht van Omroep Gelderland was voor de SP-fractie reden om schriftelijke vragen te stellen. "Wij maken ons zorgen en willen dat de problemen nu eens eindelijk worden opgelost", zegt SP-fractielid Ton Ammerlaan. "Buschauffeurs hebben recht op fatsoenlijk materieel waar ze geen klachten van krijgen." Volgens de SP is de provincie Gelderland verantwoordelijk voor goed openbaar vervoer en kan het college zich niet verschuilen achter concessies en uitvoerende bedrijven. De SP wil dat naast het oplossen van de problemen bij betreffende bussen ook onderzocht wordt hoe het zover heeft kunnen komen. Wat is er misgegaan en wat kan de provincie doen om dit bij nieuwe concessies te voorkomen? Ammerlaan: “Bij de provincie moeten ze zich ook maar eens gaan afvragen of bedrijven op zoek naar winstmaximalisatie wel verantwoorde keuzes maken en of de kwaliteit van het materieel voor de buschauffeurs en passagiers wel voldoende gewaarborgd is op deze manier?”