SP stelt vragen over afgeschreven Nijmeegse Breng-bussen

11 januari 2024

SP stelt vragen over afgeschreven Nijmeegse Breng-bussen

Foto: Chris GBNL / Creative Commons

De Gelderse SP-fractie wil opheldering van het college van Gedeputeerde Staten over het gebruik van verouderde Breng-bussen in Nijmegen. De partij heeft daarover schriftelijke vragen gesteld en wil weten wat de gevolgen zijn voor reizigers en chauffeurs.

Het Gelders Openbaar Vervoer staat onder druk. Dat blijkt uit diverse signalen van buschauffeurs en buspassagiers. Uitvallende ritten leiden tot klachten. Personeelsgebrek is een vaak genoemde oorzaak maar ook de kwaliteit van het materieel kan een rol spelen. Die zorgen zijn er niet alleen bij de Chinese bussen op de Veluwe  maar ook elders. Zo krijgt de SP-fractie signalen van chauffeurs dat in het vervoersgebied van Breng ritten uitvallen waarbij de ouderdom van de bussen mogelijk een rol speelt. Vervoersbedrijf Breng zou in en rond Nijmegen al zo’n 4 jaar (sinds 2019) met afgeschreven bussen rijden die het nodige onderhoud zouden vergen om ervoor te zorgen dat deze nog veilig en goed kunnen rijden.

Ongemak en onkosten
De SP-fractie wil weten hoe het precies zit met de afgeschreven en verouderde Breng-bussen. Hoeveel ongemak leveren de bussen op voor chauffeurs en reizigers? Voldoen de bussen nog aan de eisen van deze tijd? Bovendien wil de SP weten hoe het zit met de kosten. “Afgeschreven bussen gaan normaal in de verkoop naar landen waar onderhoud erg goedkoop is. Dat is hier niet gebeurd.”, aldus SP-fractielid Ton Ammerlaan. “Als die bussen inderdaad afgeschreven zijn, dan worden er ook veel minder kosten gemaakt. Dan vraag je je toch af of de provincie niet teveel betaalt voor deze bussen?”

UPDATE: de vragen zijn beantwoord (zie bijlage)