Gelderse SP dient voorstel in voor behoud Ernems blauw op trolleybussen

24 september 2024

Gelderse SP dient voorstel in voor behoud Ernems blauw op trolleybussen

Foto: Gerard Stolk / Creative Commons

Tijdens de vergadering van Provinciale Staten van 25 september dient de Gelderse SP-fractie per motie een voorstel in om de traditionele blauwe kleur op de trolleybussen van Arnhem te behouden. Door een wijziging van de huisstijl naar het nieuwe RRReis dreigt het ‘Ernems blauw’ te verdwijnen. “Arnhem heeft zich als trotse trolleystad altijd ingespannen voor behoud van de kenmerkende blauwe kleur. Het cultuurhistorisch belang en de wens van inwoners moet zwaarder wegen dan de gezamenlijke marketing van het RRReis-concept”, vindt fractievoorzitter Eric van Kaathoven.

De SP stelt voor om de kenmerkende blauwe kleur van Arnhemse trolleybussen op te nemen in het Programma van Eisen voor de nieuwe aanbesteding van het Gelderse openbaar vervoer. Die moet in 2026 van start gaan. Volgens de SP is het een kleine moeite – huisstijlen passen zich wel vaker aan specifieke wensen, en kunnen zodoende meerdere varianten hebben.

Lange voorgeschiedenis
Het Arnhems blauw heeft een lange voorgeschiedenis en is de afgelopen dertig jaar meermaals vastgelegd in afspraken. Bij de fusie van het Gemeente Vervoersbedrijf Arnhem (GVA) en de Gelderse Streekvervoer Maatschappij (GSM) tot de Gelderse Vervoersmaatschappij (GVM) in 1993 werd afgesproken dat de bussen blauw zouden blijven. Dit werd in 1998 nog eens herbevestigd door alle aandeelhouders van GVM. Toen de gemeente Arnhem in 2000 haar aandelen verkocht aan Connexxion werd het behoud van blauw vastgelegd in de koopovereenkomst. Toen in 2012 de Stadsregio Arnhem-Nijmegen de OV-concessie voor 2012-2022 uitgaf liet Arnhem het blauw als eis opnemen. Na de opheffing van de stadsregio in 2015 heeft de provincie Gelderland de concessie overgenomen.
Volgens de noodconcessie uit 2020, in 2022 verlengd (beiden wegens de coronapandemie), worden alleen nieuwe trolleybussen in de RRReis-huisstijl gegoten en blijft de rest blauw. In 2019 heeft Arnhem al de wens uitgesproken het blauw te behouden in de nieuwe OV-concessie voor 2026-2036.

Foto: René Gademann / Creative Commons

Fractievoorzitter Van Kaathoven hoopt op brede steun in Provinciale Staten. "Samen kunnen we ervoor zorgen dat niet alles eenheidsworst wordt en kunnen we deze mooie Arnhemse traditie in stand houden!’

UPDATE: de motie is aangenomen met steun van BBB, VVD, PvdA, GroenLinks, CDA, D66, PVV en JA21. De SP feliciteert Arnhemmers met het behoud van Ernems blauw op de trolleybus!