h

SP wil meer actie provincie tegen te volle Syntus-treinen

23 maart 2010

SP wil meer actie provincie tegen te volle Syntus-treinen

De provincie Gelderland doet veel te weinig aan de bomvolle treinen van Syntus. provincie denkt dat de tijdelijke huur van twee treinstellen en de kleinschalige verbetering van het spoor tussen Arnhem en Winterswijk voldoende zijn. De SP stelde schriftelijke vragen over het incident met een trein die op 10 februari station Duiven doorreed om dat de trein overvol was. Volgens de provincie gaat het om een incident.

Uit de beantwoording van de schriftelijke vragen van SP-statenlid Alex Mink blijkt dat Syntus tijdelijk twee treinen heeft ingehuurd met steun van de provincie Gelderland en de stadsregio Arnhem-Nijmegen. Deze twee treinstellen moeten de druk verdelen. Het tekort aan treinen kwam volgens de provincie door het winterweer. Verder denkt het dagelijks provinciebestuur dat de snelle oplossingen voor het spoor, zoals het inhaalspoor bij Wehl, de oplossing bieden.

SP-statenlid Alex Mink: “Die twee gehuurde treinstellen zijn een druppel op de gloeiende plaat, temeer omdat de spitstreinen vaak nog altijd bomvol zitten. De inhuur van twee extra treinstellen is van tijdelijke aard en een druppel op de gloeiende plaat. De provincie moet nog altijd aan de slag met definitieve oplossingen zoals het zoveel mogelijk verdubbelen van het spoor en extra spitstreinen inzetten”.

Lees hieronder de vragen en de antwoorden van Gedeputeerde Staten:

Op 10 februari 2010 publiceerde de Achterhoekse editie van De Gelderlander het artikel “Te volle trein slaat Duiven over”. Uit eigen waarneming blijkt dat de treinen tussen Arnhem en Doetinchem in de spitsuren nog altijd bomvol zitten. De SP wil graag van het college weten welke acties er worden ondernomen om de druk te verdelen.

Vraag 1:
Bent u bekend met dit voorval? Komt het vaker voor dat Syntus-treinen een station tijdens de spits voorbijrijden?
Antwoord:
Als penvoerder zijn wij hierover op 10 februari geïnformeerd door Syntus. Voor zover onze kennis strekt was dit eenmalig.

Vraag 2:
Kunt u een indicatie geven van het aantal reizigers tussen Arnhem en Doetinchem tijdens de spitsuren op werkdagen?
Antwoord:
Op dit moment wordt de informatie over het treingebruik uitgedrukt in reizigerskilometers. Als de OV-Chipkaart volledig is ingevoerd komen er betrouwbare cijfers beschikbaar over aantallen reizigers. In 2009 waren er ongeveer 15.000.000 reizigerskilometers per richting.

Vraag 3:
Kunt u een indicatie geven van het aantal in- en uitstappers op de stations tussen Arnhem en Doetinchem waar deze treindienst stopt?
Antwoord:
Uit onderzoek gehouden in 2005 zijn gegevens over in- en uitstappers bekend. Aangezien de daaropvolgende jaren er zowel sprake is geweest van teruglopende (2007 en 2008) als stijgende reizigersaantallen (2009) is onze inschatting dat deze cijfers nog steeds actueel zijn. Met de introductie van de OV-Chipkaart zal er meer informatie beschikbaar komen.
Doetinchem: 4500
Doetinchem de Huet: 1200
Wehl: 600
Didam: 1900
Zevenaar: 3600
Duiven: 3300
Arnhem Velperpoort: 1100
Arnhem: 10200

Vraag 4:
Welke maatregelen neemt de provincie of de vervoerder (momenteel Syntus) om de druk tijdens de spits te verlichten? Kunt u bij uw antwoord onderscheid maken tussen de korte termijn en de lange termijn?
Antwoord:
Als kortetermijnmaatregel zet Syntus sinds februari 2009 twee extra treinstellen in die gefinancierd zijn door de provincie en de stadsregio. Hiermee is de capaciteit op diverse treintrajecten. De door u gesignaleerde volle treinen zijn een gevolg van de hoge defectenstand a.g.v het
winterweer. Syntus heeft daarom nogmaals twee extra treinstellen gehuurd.
Met Prorail zijn afspraken gemaakt over de Performanceverbetering spoor Winterswijk-Arnhem. Deze zijn in het voorjaar van 2010 afgerond. Daarnaast zijn afspraken met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat gemaakt over quick-win-maatregelen spoor Doetinchem-Arnhem. Uw
Staten hebben bij begrotingsbehandeling najaar 2010 € 4,1 miljoen beschikbaar gesteld als cofinanciering voor de aanleg van een stuk dubbel spoor ten oosten van station Wehl.
Daarnaast wordt ook samen met de Stadsregio gekeken naar het verlengen van de perrons met het oog op langere treinen en/of frequentieverhoging op met name Arnhem-Zevenaar. Hierover zijn nog geen concrete afspraken gemaakt. Samen met de regio Achterhoek wordt dit jaar nog een OV-plan opgesteld voor de midden lange en lange termijn (2020).

Gedeputeerde Staten van Gelderland
J.J.W. Esmeijer - plv. Commissaris van de Koningin
drs. P.P.L. van Kalmthout - secretaris

Los te volle treinen tussen Arnhem en Winterswijk nou eens op!
Te volle trein slaat Duiven over
Gelderland moet serieus naar investeringen in het spoor kijken

U bent hier