SP stelt vragen over gigantische bonus NUON-topman Morelisse

20 april 2011

SP stelt vragen over gigantische bonus NUON-topman Morelisse

De Gelderse SP-statenfractie stelt vraagtekens bij de 70% loonsverhoging van NUON-topman Morelisse. Ze wil van Gedeputeerde Staten weten of dit niet in strijd is met de afspraken die zijn gemaakt bij de verkoop van NUON en of ze bezwaar gaat maken tegen de tonnen loonsverhoging van de nieuwe NUON-baas.

Vandaag (20 april) is bekend geworden dat het salaris van de nieuwe NUON-topman Morelisse is verhoogd met maar liefst 70% naar €750.000,-. Daarnaast is er ook nog sprake van eenmalige extra beloningen. Een woordvoerder van de provincie meldt dat de provincie Gelderland bezwaar gaat maken tegen de procedure die door Nuon is gevolgd bij deze enorme loonsverhoging. De provincie vindt dat die aan de aandeelhouders had moeten worden voorgelegd. En de provincie Gelderland heeft nog aandelen NUON in bezit. Op dit moment is dat 22% van de aandelen totdat in 2015 alle aandelen zijn overgedragen.

De fractie van de SP heeft over deze kwestie schriftelijke vragen gesteld aan het college van GS. Ze wil van het college weten waarom gekozen lijkt te worden voor uitsluitend procedurele bezwaren. SP-statenlid Peter Lucassen: "Het gaat niet alleen om de procedure die niet helemaal netjes is verlopen. Wij vinden dat er ook bezwaar gemaakt moet worden tegen de enorme loonsverhoging die nu heeft plaatsgevonden."

Verder wordt in de vragen aan het college van Gedeputeerde Staten gevraagd of ze alsnog bereid is haar bezwaren ook te richten op de loonsverhoging zelf. Ten slotte wil de SP van GS uitleg hoe deze gedragslijn zich verhoudt tot de uitspraak van provinciale staten in 2008 over de salarissen van de NUON-top. Die mochten niet hoger zijn dan het gemiddelde van het salaris bij dergelijke bedrijven, iets waartegen de SP zich verzette omdat dit een mogelijkheid bood om de salarissen exorbitant te verhogen.

Hieronder de vragen:

1. Is de melding in de bovengenoemde media juist dat de provincie Gelderland tijdens de aankomende aandeelhoudersvergadering bezwaar gaat maken tegen deze loonsverhoging vanwege de gevolgde procedure, namelijk het niet raadplegen van de aandeelhouders?

2. Is het college van GS met de SP-fractie van mening dat een dergelijke loonsverhoging buiten alle proporties is, juist van een bedrijf dat voor een aanzienlijk deel nog steeds in handen is van de overheid provincie Gelderland?

3. Als het in te dienen bezwaar zich beperkt tot louter procedurele aspecten wat is daar de reden van? Met andere woorden, waarom wordt ook niet bezwaar gemaakt tegen de hoogte van het salaris van de topman van NUON?

4. Is het college bereid bereid het bezwaar te verbreden, en daarmee ook te richten op de exorbitante loonsverhoging? En neemt het college dit standpunt ook de komende jaren in (tot 2015, wanneer de laatste tranche van de aandelen NV NUON Energy aan Vattenfall wordt geleverd)?

5. Welke stappen gaat het college van GS ondernemen richting de raad van bestuur van NUON zodat het bezwaar door het bedrijf wordt onderkend en de loonsverhoging wordt teruggedraaid?

6. Hoe verhoudt deze verhoging zich tot het beleid van de provincie dat de staten bij motie in de statenvergadering van april 2008 over salarissen van het leveringsbedrijf (nu NV Nuon Energy)? In die motie werd uitgesproken dat de raad van bestuur van NUON een marktconforme beloning gebaseerd op metingen bij andere energiebedrijven en daarvan het gemiddelde pakken ontvangt? Valt een exorbitante loonsverhoging van 70% hier ook onder?

7. Hoe verhoudt deze verhoging zich tot de Zweedse wetgeving inzake bonussen?