Gelderse SP-fractie stelt vervolgvragen over ‘rammelbussen’ Veluwe

29 oktober 2023

Gelderse SP-fractie stelt vervolgvragen over ‘rammelbussen’ Veluwe

Foto: Lijn 45 / Wikimedia Commons

De antwoorden van het provinciebestuur op schriftelijke vragen over de naar rechts trekkende ‘rammelbussen’ op de Veluwe stellen de Gelderse SP-fractie nog niet gerust. De SP heeft daarom nu vervolgvragen gesteld. De fractie wil een snelle en structurele oplossing voor reizigers en personeel. Daar is nu nog geen uitzicht op.

In augustus stelde de SP schriftelijke vragen over de Chinese bussen van vervoerder EBS. In antwoord op de vragen van de SP geeft het provinciebestuur aan dat er is gesproken met chauffeurs en dat reizigers geen last ervaren. Dat laatste betwijfelt de SP, want uit diverse contacten krijgt de partij andere signalen. Ook beweert het college dat het ziekteverzuim en vertrekken van ontevreden chauffeurs geen gevolgen heeft voor de dienstregeling. Ook dat antwoord roept bij de SP-fractie vragen op. Ton Ammerlaan, woordvoerder Openbaar Vervoer: ‘Dit antwoord komt niet overeen met wat wij horen. Namelijk dat er juist diensten worden afgeschaald en dat er wel degelijk ritten zijn vervallen met alle gevolgen voor de reizigers van dien.’

Beperkt onderzoek
Verder wijst Ammerlaan erop dat er maar beperkt onderzoek gedaan is bij het personeel: ‘Ambtenaren kwamen langs op momenten dat er weinig chauffeurs aanwezig waren om mee te spreken. Die gesprekken vonden bovendien plaats onder toezicht van de directeur van EBS, zodat vrijuit spreken niet mogelijk was. Ook is er door de ambtenaren niet met reeds vertrokken chauffeurs gesproken en ook niet met monteurs die met lapmiddelen de probleembussen proberen te laten rijden.’

Het college geeft in de antwoorden verder aan geen aanleiding te zien om te onderzoeken wat er misging bij de aanschaf, keuring en overname van de bussen, die oorspronkelijk in China vervaardigd zijn. De SP wil nu weten wanneer het college wel aanleiding voor zo’n onderzoek ziet. Ammerlaan: ‘Uit niets blijkt dat de provincie dit probleem echt serieus neemt, en dat de werkgever goed zorgt voor zijn personeel door ze op prima bussen te laten rijden. Er is halfslachtig onderzoek gedaan, waarvan de geruststellende conclusies helaas niet lijken te kloppen. Terwijl de gezondheidsklachten zo ernstig zijn dat er chauffeurs uitvallen of zelfs helemaal stoppen bij EBS. Een bus die continu naar rechts trekt terwijl hij rechtdoor moet je je ook afvragen of de veiligheid niet in het geding is? Er moet op korte termijn een structurele oplossing komen die een prettige reis en een veilige werkomgeving garandeert.”

Zie ook: https://gelderland.sp.nl/nieuws/2023/08/gelderse-sp-stelt-vragen-over-aanpak-rammelbussen-op-de-veluwe