SP stelt opnieuw vragen over woningnood in Gelderland

26 mei 2024

SP stelt opnieuw vragen over woningnood in Gelderland

Foto: Robertjan van Putten / SP Gelderland

De Gelderse Statenfractie van de SP stelt opnieuw vragen over de woningnood in onze provincie. Aanleiding is een onderzoek van Omroep Gelderland waaruit blijkt dat de gemiddelde wachttijd in Gelderland zo’n 18 jaar is. “Nu wederom uit de cijfers blijkt hoe groot het woningtekort is, is het tijd dat de provincie actie gaat ondernemen. Er moeten snel meer sociale huurwoningen bij – niet 31 % zoals de coalitie wil, maar 50 % van alle nieuwbouw”, reageert SP-Statenlid Carla Claassen.

De SP wil dat de provincie haar ambities voor het aantal sociale huurwoningen fors opschroeft – 50 % in plaats van 31 % - en gemeenten ondersteunt die moeite hebben voldoende te bouwen. “Als woningzoekenden gemiddeld 18 jaar moeten wachten, moeten er veel meer sociale huurwoningen bij komen dan we nu bouwen. De provincie moet daarbij ook zelf actie ondernemen en bijvoorbeeld leegstaande kantoorgebouwen ombouwen tot wooncomplexen”, aldus Claassen.

Gemiddeld 18 jaar wachttijd
Omroep Gelderland baseert haar conclusie op een dataset van 15.000 woningen die bestudeerd zijn over een periode van 5 tot 14 maanden. Daaruit blijkt een gemiddelde wachttijd van 18 jaar in de hele provincie. In de regio Arnhem-Nijmegen is de wachttijd het grootst: 21 jaar. In Winterswijk is hij het laagst met één jaar.

Eerder onderzoek
Het is niet de eerste keer dat uit onderzoek blijkt hoe lang woningzoekenden ingeschreven moeten staan om kans te maken op een woning. Vorig jaar lanceerde woningzoekende Jasper Hol een rekentool waaruit soortgelijke cijfers kwamen als uit het onderzoek van Omroep Gelderland.