Provincie maakt alsnog inpassingsplan windmolens Zevenaar

29 januari 2013

Provincie maakt alsnog inpassingsplan windmolens Zevenaar

Het provinciebestuur gaat alsnog een inpassingsplan voor windmolens bij Zevenaar maken. Dat is de uitkomst van een statendebat op verzoek van de SP over het principeverzoek dat exploitant Raedthuys Windenergie bij het Gelderse provinciebestuur indiende om via de provincie een inpassingsplan voor de bouw van windmolens mogelijk te maken. Eerder was een statenmeerderheid het wel met de SP eens dat gemeenteraden die nee zeggen tegen een verzoek niet zomaar buiten spel gezet mogen worden.

Raedthuys Windenergie heeft in juni 2012 bij het Gelderse college van gedeputeerde staten een verzoek tot het opstellen van een inpassingsplan (provinciaal bestemmingsplan) ingediend. Raedthuys maakt gebruik van een wijziging van de Elektriciteitswet 1998 waardoor exploitanten van windmolens via de provincie hun plannen ruimtelijk kunnen regelen wanneer burgemeester en wethouders niet willen meewerken aan een verzoek tot het wijzigen van het bestemmingsplan, zoals in Zevenaar het geval is.

Provincieale staten hadde drie jaar geleden de lijn gekozen dit soort verzoeken aan de kant te leggen totdat alle locaties voor windmolens zijn afgewogen. Toen is een initiatiefvoorstel van VVD, SP en D66 door een grote meerderheid van provinciale staten aangenomen. Maar in de tussentijd is de wetgeving gewijzigd en hebben de provincies met de Rijksoverheid afgesproken om meer windmolens te gaan bouwen om de doelstellingen voor duurzame energie te halen. Voor het college was dat aanleiding om wel in te zetten op een inpassingsplan om daarmee de gemeenteraad van Zevenaar (die tegen is) buiten spel te zetten.

Dwang
De SP vindt het geen goede zaak als ad hoc gemeenteraden overruled gaan worden door de provincie terwijl er nog geen afgewogen plan is waar in Gelderland de windmolens wel en niet zouden moeten komen. Daarom diende de SP-fractie een motie in om de verzoeken van Raedthuys tijdelijk niet te behandelen en in de nieuwe Omgevingsvisie alle windmolenlocaties exact te regelen zodat adhoc discussies over allerlei individuele gevallen zou worden voorkomen.

Maar een meerderheid van provinciale staten bleek woensdag niet bereid om ondanks veel steun in woorden een motie van de SP te steunen. Naast de SP steunden alleen SGP, PVV en 50Plus het verzoek tot uitstel. Dit betekent dat komend jaar alsnog een inpassingsplan voor de bouw van de windmolens bij Zevenaar aan provinciale staten wordt voorgelegd.

SP-statenlid Alex Mink: “ De SP is voor windenergie maar wij willen zorgvuldig omgaan met de plekken waar windmolens gebouwd kunnen worden. Wij vinden het daarom nodig dat er steun is onder de mensen in de buurt en dat de gemeenteraad betrokken wordt bij de vaststelling van die locaties. Daarom hebben wij voorgesteld om de plannen van Raedthuys tijdelijk niet te behandelen totdat de Omgevingsvisie afweegt waar we in Gelderland wel en geen windmolens willen, zodat we niet iedere keer over alle losse gevallen hoeven te beoordelen.Dat was zorgvuldiger geweest ook naar de lokale democratie in Zevenaar toe. Die wordt nu door VVD, D66, PvdA en CDA buiten spel gezet.”.

SP: meer windenergie prima, maar zonder dwang
Staten herhalen tegen dwang bij windmolenparken te zijn
Staten tegen dwang bij windmolenplannen