Peter de Vos neemt afscheid van Provinciale Staten

21 augustus 2020

Peter de Vos neemt afscheid van Provinciale Staten

Foto: Bas Stoffelsen

Peter de Vos stopt met zijn werk als Statenlid namens de SP. Peter was acht jaar lang lid van Provinciale Staten van Gelderland. Daarvan was hij vier jaar actief als fractievoorzitter. Peter is een man van actie en fractie. Hij wist in Provinciale Staten een plan tegen laaggeletterdheid erdoor te krijgen maar liet zich ook samen met Achterhoekse thuiszorgmedewerkers opsluiten in de strijd voor behoud van hun werk. Achter de schermen wist hij miljoenen voor dubbelspoor naar de Achterhoek veilig te stellen maar hij stapte ook op de hometrainer om een plan voor meer breedtesport te lanceren. Peter wordt opgevolgd door Esther Portegies uit Appeltern.

Na een carrière als wielrenner, ICT-er en apotheker-assistent rolde Peter de politiek in. Hij werd actief voor de SP in Arnhem en later Doetinchem. In 2012 werd hij Statenlid namens de SP en in 2016 volgde hij Eric van Kaathoven op als fractievoorzitter. Peter was onder andere woordvoerder op het gebied van cultuur, sport en economie en wist altijd het sociale SP-geluid tegen de groeiende tweedeling tussen arm en rijk uit te dragen. Hij voerde eerst strijd tegen de sluiting van bibliotheken en wist daarna voor elkaar te krijgen dat Provinciale Staten een plan voor bibliotheekwerk en tegen laaggeletterdheid aannamen. Als ex-wielrenner was hij tegen de miljoenen voor de Girostart in Gelderland en lanceerde een plan om datzelfde bedrag uit te geven aan investeringen in breedtesport voor alle Gelderlanders. En als rasechte Achterhoeker wist hij provinciale steun te regelen voor behoud van de Nedersaksische taal.

Foto: Maurits Gemmink

Peter de Vos legde in 2019 al tijdelijk zijn werk neer wegens ziekte. En hoewel het verloop van zijn ziekte een positieve wending lijkt te hebben genomen heeft hij besloten zijn taken als Statenlid neer te leggen. De Vos: “Mijn verlangen naar een meer praktische bijdrage aan het maatschappelijk leven, verbetering van dierenwelzijn en milieu zijn door het ziekteproces sterker geworden. Ik ben dank verschuldigd aan mijn fijne fractiegenoten, collega Statenleden, de ambtenaren, de leden van de Griffie en Gedeputeerde Staten en twee Commissarissen van de Koning.

Mijn speciale dank gaat uit naar al die inwoners van onze provincie die zich inzetten voor een eerlijker, mooier, gezonder, socialer, cultureler en groener Gelderland. Ik ben vereerd dat u uw, persoonlijke en soms schrijnende, verhalen met mij hebt willen delen. Tot slot dank ik de journalisten. U was vaak sneller en beter op de hoogte dan ‘ons politici’.”

Peter wordt opgevolgd door Esther Portegies (51) uit Appeltern. Zij werkt als financieel controller bij de gemeente Buren. Daarnaast is ze sinds mei 2019 fractievolger bij de SP-Statenfractie. Ook is zij actief voor de SP in de gemeente West Maas en Waal. Naast haar werk begeleid ze samen met haar man Marcel reizen voor mensen met een verstandelijke beperking. Samen met Marcel woont ze in Blauwe Sluis, een buurtschap in de driehoek Appeltern, Altforst en Maasbommel. Esther heeft veel zin om aan de slag te gaan als Statenlid: “Volksvertegenwoordiger zijn is een uitdagende taak. Ik hoop een sociaal steentje te kunnen bijdrage aan het provinciebestuur. Vanuit mijn expertise zal ik er op gaan letten dat het financieel beleid van de provincie deugt. Komt het geld daar terecht waar het nodig is? En hoe gaan we zorgen dat het doelmatig en eerlijk verdeeld wordt?”